Przelicznik kW na KM – jak działa kalkulator mocy silnika?

Wielu tych kilku istotnych wzmianek odnośnie przeliczania kilowatów na konie mechaniczne dowie się już z podręcznika fizyki dla szkoły podstawowej. Jednak w praktyce to przeliczanie jest bardziej skomplikowane i to nawet w przypadku samochodów z silnikami elektrycznymi. Mowa tu dokładnie o tym, że zawsze będzie istnieć dysproporcja między mocą wytwarzaną przez silnik, a tym co trafia na koła, bo każdy samochód ma układ przeniesienia napędu, którego wprawienie w ruch też wymaga pewnej mocy. Dlatego najlepszym samochodem elektrycznym jest ten, który ma cztery silniki elektryczne. Każdy z tych silników przypada na jedno koło lub nawet znajdują się one w kołach. Wszystko to, po to by każda 736 wat wyprodukowanych przez silnik tworzyło ten jeden koń mechaniczny. Przelicznik ten się nie zmienia, a konkretniej 0,736 kw to jeden koń mechaniczny. Prawdy tej można dowiedzieć się z wielu książek do fizyki, z encyklopedii i z publikacji w sieci.

Przelicznik kW na KM – co warto wiedzieć?

Pewnym jest to, że dosłownie każdy układ przeniesienia napędu odbiera nieco mocy w drodze z silnika na koła. W tej fizycznej prawdzie nie ma nic dziwnego, ale silniki elektryczne osiągają maksymalną moc i moment obrotowy niemal natychmiastowo, a silniki spalinowe są pod tym względem nieco gorsze, bo w ich przypadku to jak szybko osiągają moc maksymalną zleży od ich pojemności, czyli mniejszy silnik osiąga tę swoją znamionową moc przy wyższych obrotach. Jednak silnik benzynowy o większej pojemności nie musi być znacznie mocniejszym, ale swoją maksymalną moc osiąga już przy niższych obrotach. Ilość zaworów przypadających na każdy z cylindrów silnika też ma znaczenie, bo silniki z dwoma zaworami na każdy cylinder nie są aż tak efektywne, jak te z czterema zaworami na każdy cylinder. Mowa tu o tym, że silniki prostsze konstrukcyjnie zazwyczaj są słabsze i mają wyższe spalanie od tych nowocześniejszych. Jednak nie tylko te parametry mają kluczowe znaczenie, bo nawet sam kształt kolektora wydechowego może wpływać na moc osiąganą przez dany silnik benzynowy. Jakość paliwa też ma kluczowe znaczenie jeśli chodzi o moc osiąganą przez dany silnik benzynowy.

Przelicznik kW na KM – standaryzacja przelicznika

Prawdy te sprowadzają się do tego, że przeliczanie kilowatów na konie mechaniczne za każdym razem wygląda tak samo, bo przelicznik jest niezmienny, ale kwestie mechaniczne powiązane z mocą osiąganą przez silniki to cała dziedzina wiedzy. Mowa tu o tym, że katalogi podają to, jaką moc osiągają silniki benzynowe na benzynie, ale te silniki modyfikuje się też o instalację LPG, która eksploatację danego pojazdu czyni tańszą, ale zdaniem wielu odbiera też mu moc. Nie dla każdego ma to kluczowe znaczenie, bo dla wielu liczy się jedynie sam koszt. Rzecz jasna spadek mocy w przypadku każdej jednostki napędowej wygląda nieco inaczej, bo silniki mają różną pojemność i różnią się też stopniem kompresji. Wszystkie te parametry wiele znaczą, choć można je zmienić za pomocą turbosprężarki lub za pomocą zmiany wałka rozrządu. Jednym słowem lepszy osprzęt wiele daje, choć nigdy nie wpłynie na tę prosta metodę przeliczania. Dodatkowym ułatwieniem jeśli chodzi o to przeliczanie są specjalne kalkulatory, które funkcjonują w charakterze internetowej witryny.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *