Co to jest panewka?

Silnik auta, a także jego wszystkie podzespoły to na prawdę skomplikowany mechanizm. By wszystko działało jak należy, by jazda była komfortowa i przyjemna wszystkie te elementy muszą ze sobą współgrać. Awaria nawet jednego, najmniejszego z nich, może doprowadzić do uszkodzenia kolejnego i tak dalej. Przyjrzyjmy się dziś jednemu z mniejszych elementów, który jednak jest równie ważny. Co to jest więc panewka?.

Co to jest panewka?

Najprościej rzecz ujmując, panewka to element łożyskujący. To dzięki niej wał znajdujący się w silniku może obracać się swobodnie i bez przeszkód, nie zużywając tym samym elementów sąsiadujących. Co to jest ta panewka?. To dwa kawałki, w kształcie półksiężyca, wykonane z blachy. Po nich obraca się wał, również za pośrednictwem oleju, dostarczanego przez kanały olejowe wału korbowego. Panewka ściśle przylega do elementu korbowodu. Jest to tak zwana bieżnia. Po skręceniu obu panewek, tworzy się okrąg, a razem z nim powierzchnia łożyskująca.

Podział panewek

Skoro już wiemy, co to jest panewka, należy również wspomnieć, że mamy ich dwa rodzaje:

  • panewki korbowdowe- znajdują się one w podstawie korbowodu, służą głównie do łagodzenia tarcia, które powstaje na skutek obracania się wału korbowego.
  • panewki główne- znajdziemy je pomiędzy bokiem silnika a wałem korbowym, spełniają podobną rolę co panewki korbowodowe.

Aby panewki służy nam jak najdłużej, istotne jest dbanie, o właściwy poziom oleju w silniku. W przypadku jego niedoboru, czy braku pompa olejowa nie jest wstanie wytworzyć odpowiedniego ciśnienia. Co to oznacza? Tyle, że układ korbowo-tłokowy jest coraz to mocniej eksploatowany, a panewki mogą ulec zatarciu. Wówczas będziemy mogli usłyszeć charakterystyczny dźwięk, czyli metaliczne stukanie ze strony skrzyni korbowej. Dodatkowo na panewkach pojawiają się wgłębienia i ubytki. Jednak oprócz odpowiedniego poziomu oleju, niezwykle istotna jest także jego jakość. Wybierając olej powinniśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na jego lepkość, a także powinniśmy pilnować częstotliwości jego wymiany.

Objawy zużytych panewek

Panewki jak każda część w samochodzie ulega eksploatacji, a następnie zużyciu, Kluczową kwestią staje się ich wymiana w odpowiednim momencie, tak by zużyte nie doprowadziły do poważniejszej awarii silnika. Po czym poznać, że panewka uległa nadmiernej eksploatacji?. Oto najczęstsze objawy wyeksploatowanych panewek:

  • problem z uruchomieniem silnika- to najczęstsza oznaka, że nasze panewki już wymagają pomocy.
  • nadmierne kopcenie- szczególnie gdy nigdy wcześniej nam się to nie zdarzało
  • niskie ciśnienie oleju.
  • metaliczne stukanie- z łatwością je rozpoznamy, gdyż zużyte panewki wydają naprawdę specyficzny dźwięk.
  • odczuwalny spadek mocy- samochód będzie potrzebował więcej czasu na rozpędzenie się, ale także zauważymy, że będzie mu wyraźnie ciężej.
  • podwyższona temperatura zarówno płynu chłodniczego, jak i samego oleju.

Wyżej wymienione objawy, świadczą o zużyciu panewek i konieczności ich wymiany, zanim doprowadzą do poważniejszych awarii.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *