Opiłki metalu w oleju – czy to zwiastun poważnej usterki?

Opiłki metalu w oleju to zjawisko, które często zaskakuje i niepokoi kierowców. Ich obecność sprawia, że zaczynamy martwić się o ewentualne usterki w naszym samochodzie. Czy słusznie?

Skąd biorą się opiłki w oleju?

Opiłki w filtrze oleju powstają na skutek tarcia pomiędzy pierścieniami tłokowymi a ściankami cylindra. Kontakt obu części silnika podczas pracy samochodu jest nieunikniony, czego rezultatem jest pojawienie się drobin metalu w płynie. Obecnie twórcy samochodów przykładają dużą wagę, aby ograniczyć tarcie elementów do minimum. Niestety, ale na obecny moment nawet magistrale olejowe najnowszych generacji nie są w stanie całkowicie wyeliminować powstawania opiłków.

Czy opiłki metalu w oleju to powód do niepokoju?

Pojawienie się opiłków w oleju silnikowym to znak, że układ smarowania nie pracuje prawidłowo. Obecność obcych fragmentów w cieczy utrudnia jej przepływ do poszczególnych elementów silnika. Brak sprawnego rozprowadzania oleju po układzie przyczynia się do spadku wydajności silnika, co przekłada się na pogorszenie komfortu jazdy. Początkowo obecność wiór metalu w paliwie nie musi dawać widocznych oznak, co nie oznacza, że nie jest to szkodliwe dla silnika w dalszej perspektywie.

Opiłki w oleju najczęściej nie świadczą o usterkach, a o zaniedbaniu ze strony kierowcy. Powstawanie wiórków metalu to nieuchronny proces, dlatego, aby wyeliminować ich negatywny wpływ na pracę samochodu, należy dbać o regularne kontrolowanie stanu układu smarowania.

Srebrne opiłki w oleju – jak ich uniknąć?

Opiłki w filtrze oleju uniemożliwiają korzystanie z pełnej mocy silnika. Warto pamiętać o systematycznej wymianie płynu, aby niepotrzebnie nie obciążać pracy układu. Podczas uzupełniania oleju zaleca się skontrolować stan filtra olejowego. Jeśli nie potrafimy oczyścić go samodzielnie, warto zwrócić się do specjalisty. W filtrze osadzają się opiłki metalu, które podczas przepływu oleju zaczynają ponownie krążyć po układzie smarowania. Wymiana oleju nic nie da, kiedy reszta układu smarowania jest zaniedbana.

Podczas kontroli pojazdu może okazać się, że niektóre części układu smarowania nadają się do wymiany. Pierścienie i cylinder to kluczowe elementy silnika, dlatego nie warto na nich oszczędzać. Nieoryginalne zamienniki często są gorszej jakości i szybciej ulegają zużyciu. W zminimalizowaniu liczby opiłków w oleju może pomóc także stosowanie odpowiedniego smaru do ocierających się elementów silnika. Produkt powinien być zgodny z zaleceniami producenta samochodu. Warstwa smaru zmniejsza tarcie pomiędzy metalowymi częściami, chroni elementy przed korozją i przedłuża ich żywotność.

Zwróć uwagę na styl jazdy

Sposób jazdy samochodem ma znaczny wpływ na ilość powstawania opiłków, które następnie przedostają się do oleju. Środek smarujący, aby dotrzeć do każdego elementu silnika, potrzebuje co najmniej kilka sekund. Gwałtowne ruszanie pojazdem w momencie, kiedy olej nie został rozprowadzony po wszystkich zakamarkach, skutkuje ostrym tarciem pomiędzy pierścieniami a cylindrem. Zbyt dynamiczna jazda nie tylko powoduje powstawanie wiór metalu, ale również może uszkodzić silnik.

Opiłki metalu w oleju wpływają na mniejszą wydajność silnika oraz przyczyniają się do powolnego uszkodzenia poszczególnych części. Regularne kontrole pojazdu oraz ekonomiczny styl jazdy pozwalają zminimalizować powstawanie wiórów metalu. Kluczową rolę odgrywa również konserwacja samochodu przy użyciu dopasowanych produktów pielęgnacyjnych. W asortymencie nocar.pl znajdziesz chemię samochodową oraz części zamienne od sprawdzonych, certyfikowanych producentów.

Źródło zdjęć: shutterstock.com

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *