Fading – co to takiego?

Układ hamulcowy pojazdu jest jednym z najbardziej krytycznych elementów, który ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo podczas jazdy. Możliwość zatrzymania się w kluczowym momencie pozwala uniknąć kolizji w ruchu drogowym. Może on też pomóc w zapobieganiu obrażeniom, uszkodzeniom mienia, a nawet utracie życia. W pełni funkcjonalny układ hamulcowy ma decydujące znaczenie dla zapewnienia bezpieczeństwa na drodze. Ryzyko to rośnie wraz z zanikaniem hamulców. Zapoznanie się z tym zjawiskiem może pomóc w utrzymaniu kontroli nad pojazdem kiedy tego najbardziej potrzebujemy.

Co to jest fading?

Jest to zjawisko lub stan, w którym pojazd nie jest w stanie zatrzymać się  po włączeniu hamulców. W zdecydowanej większości przypadków dochodzi do zmniejszenia siły hamowania samochodu. Zdarzają się również przypadki, w których w ogóle nie ma siły hamowania. Może to być bardzo niebezpieczna sytuacja. To, co może komplikować sprawy, to fakt, że pedały hamulca wydają się działać prawidłowo. Możesz wcisnąć pedał hamulca w podłogę. Jednak hamulce zareagują na naciśnięcie pedału. Zwiększa to odległość potrzebną do zatrzymania pojazdu.

Co powoduje fading?

Główną przyczyną jest za wysoka temperatura. Różne materiały klocków hamulcowych mają różne temperatury pracy. Producenci układów hamulcowych zawsze utwardzają swoje klocki hamulcowe. Podgrzewają oni również materiały ścierne do określonej temperatury, właściwej dla danego modelu samochodu. Te materiały tworzą precyzyjną mieszankę substancji. Wydajność układu hamulcowego zależy od ich właściwości, a w szczególności od optymalnych temperatur pracy. Do produkcji klocków hamulcowych stosowane są różne rodzaje materiałów. Materiały te mają swoje limity temperaturowe. Jeżeli przekroczą górną granicę swojego zakresu temperatur pracy mogą się zagotować. W trakcie gotowania tworzą one gaz. Wytworzenie gazu prowadzi do ześlizgiwania się podkładki ciernej po tarczy. Dzieje się tak z powodu ciśnienia wstecznego, które tworzy gaz. Przeciwdziała to sile pochodzącej od zacisku hamulcowego. Powoduje to odsunięcie klocków hamulcowych od wirnika tarczy. Nie zaciska się on na tarczy. Przeciwnie, klocki przesuwają się po powierzchni rotora. 

Co robić, gdy doświadczymy fadingu?

Zanikanie hamulców może wystąpić w każdej chwili. Nie ma żadnych znaków ostrzegawczych, które powiedzą Ci, że wkrótce utracisz możliwość hamowania. Jeśli prowadzisz samochód i doświadczasz zaniku siły hamowania, zwolnij pedał hamulca i zamiast tego zmień bieg na niższy. Zmniejszenie biegu spowoduje, że układ napędowy samoczynnie zwolni. Kontynuuj jazdę w dół, aż do momentu, w którym będziesz mógł bezpiecznie zatrzymać pojazd. Następnie należy pozostawić hamulce do ochłodzenia na godzinę lub dwie. Musisz wtedy unikać dotykania jakiejkolwiek części hamulca lub koła. Mają one wtedy bardzo gorącą powierzchnię. Po ochłodzeniu można wznowić jazdę. Należy zawsze wznawiać jazdę na najniższym możliwym biegu. Przyspieszaj do odpowiedniej prędkości i zachowaj dłuższą drogę hamowania, dopóki nie znajdziesz mechanika, który sprawdzi hamulce.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *