W jakim celu montowane są katalizatory samochodowe?

Ograniczenie norm emisji spalin jest obecnie jednym z najczęściej poruszanych tematów w branży motoryzacyjnej. Producenci aut prześcigają się w pomysłach, stosując często różnego rodzaju napędy hybrydowe, tryby jazdy oraz pracy silnika, a także dodatkowe filtry. Jeszcze kilkanaście lat temu wystarczyło zastosowanie zwykłego katalizatora, który oczyszczał spaliny z najbardziej szkodliwych substancji. Katalizator jest bardzo ważnym elementem każdego układu wydechowego i właśnie dlatego jest on bohaterem naszego dzisiejszego artykułu. Serdecznie zachęcamy Państwa do dalszej lektury.

Ważna rola katalizatora

Katalizatory w pewnym stopniu można określić mianem filtra. Jego zadaniem jest bowiem oczyszczanie spalin, które wydostają się przez kolektor z naszego silnika. Wszelkie szkodliwe związki oraz substancje smoliste zatrzymywane są we wnętrzu katalizatora, a do dalszych odcinków układu wydechowego trafiają już znacznie bardziej oczyszczone i bezpieczniejsze dla środowiska. Jeszcze stosunkowo niedawno, taka forma filtrowania spalin była w zupełności wystarczająca. Czasy jednak bardzo mocno się zmieniły i wyśrubowane obecnie normy emisji spalin sprawiają, że producenci muszą sięgać po nowocześniejsze i bardziej zaawansowane rozwiązania.

Katalizatory najczęściej montowane są tuż za kolektorem wydechowym, a przed wydechem środkowym. W większości przypadków przybierają one formę puszki, we wnętrzu której znajdują się filtry wykonane z różnych metali oraz dodatkowych związków chemicznych. Jeśli szukacie Państwo nowego katalizatora do swojego samochodu, to serdecznie zapraszamy do sprawdzenia oferty dostępnej pod adresem: https://www.ucando.pl/k/katalizatory/U1206.

Katalizator to nie wszystko

Tak jak już wcześniej wspominaliśmy, aktualne normy emisji spalin oraz oczekiwania ekologów sprawiają, że klasyczne katalizatory przestały być wystarczające. Mimo tego, że nowoczesne silniki są znacznie bardziej wydajne i same w sobie generują mniej szkodliwych spalin, to jednak producenci muszą sięgać po dodatkowe rozwiązania nawet na etapie odprowadzania spalin. Takimi dodatkowymi, można powiedzieć uzupełniającymi rozwiązaniami, są różnego rodzaju filtry, np. DPF, FAP, czy też GPF. Zasada ich działania jest na ogół taka sama, lecz różnią się przeznaczeniem oraz stopniem filtrowania przepuszczanych gazów.

Warto wiedzieć, że nawet najnowocześniejsze rozwiązania działają na tej samej lub podobnej zasadzie co wspomniany katalizator. To bardzo dobrze podkreśla, jak bardzo istotnym elementem każdego układu wydechowego jest ten element.

Dlaczego niektórzy kradną katalizatory?

Żeby katalizator mógł odpowiednio spełniać swoją funkcję, w jego wnętrzu muszą pojawić się metale szlachetne. Najpopularniejszymi z nich są m.in. platyna, pallad oraz rod. Każdy z nich osiąga bardzo dużą wartość na rynku wtórnym. To wszystko sprawia, że katalizator to bardzo cenny łup dla złodzieja. W zależności od budowy katalizatora, jego wielkości, samochodu, do którego jest wykorzystywany, a także od aktualnych cen wspomnianych metali szlachetnych, ceny filtrów montowanych w przeciętnych samochodach osobowych mogą wahać się od kilkuset, do nawet kilku tysięcy złotych.

To świetnie pokazuje, że wycięcie katalizatora z naszego samochodu może dać bardzo duży zarobek złodziejowi. Od czasu do czasu można usłyszeć o akcjach, kiedy kilku złodziei w przeciągu jednej nocy ukradło nawet kilkadziesiąt katalizatorów. Jest to niestety nieuniknione, a im większa świadomość złodziei o cenach danego typu katalizatora, tym większe prawdopodobieństwo jego kradzieży.

Jeśli szukacie Państwo katalizatora do swojego samochodu, to serdecznie zapraszamy do sklepu internetowego Ucando.pl, gdzie znajdziecie tysiące części zamiennych w atrakcyjnych cenach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *