VW Passat B5 – silniki, dane, częste usterki – informacje
Pojazd taki jak Volkswagen Passat B5 to bardzo popularne auto w Europie centralnej i wschodniej, zwłaszcza wersja kombi jest cenioną ze względu na walory funkcjonalne. Model ten produkowano od roku 1996 do 2005, choć wersję kombi zaczęto produkować w roku 1997. Silniki benzynowe w przypadku Passata zaczynały się od benzynowego silnika 1.6, który ma cztery cylindry w układzie rzędowym i po cztery zawory na każdy z tych cylindrów. Dlatego osiąga moc 100 lub 102 koni mechanicznych. Motor ten można tanio zmodyfikować o instalację LPG znacząco obniżającą koszty powiązane z eksploatacją. Podobnie można postąpić w przypadku silnika benzynowego 1.8 i 2.0. Rzecz jasna pod maskę tego passata trafiały też silniki 2.3 VR5 i 2.8, a największym z możliwych jest silnik benzynowy 4.0 i W8 32V o mocy 275 koni mechanicznych. Te wielkie silniki benzynowe w przeciwieństwie do Diesli nie są uznawane za ekonomiczne, bo legendarny 1.9 TDI, który osiąga moc 90, 101, 110, 115 i nawet 130 koni jest uznawany za najlepszy silnik w tym modelu, ze względu na to, że może pokonać nawet pół miliona kilometrów, zanim remont stanie się opcją konieczną. Pod maską Passata B5 można spotkać też diesla 2.5 TDI o mocy od 136 do 180 koni, ale ten większy diesel lepiej sprawdza się w przypadku średnich aut użytkowych.
Typowe usterki Passata B5
Ten konkretny Passat miewa problemy z elektroniką, ale w czasach obecnych nie są one wybitnie poważnymi, bo minęło już wiele lat od debiutu tej generacji i właśnie dlatego mechanicy nauczyli się radzić z niezbyt rozbudowaną elektroniką tego Passata, czyli najczęściej w przypadku tego auta wymienia się te nadłamane przewody w wiązkach elektrycznych. Z tymi usterkami radzą sobie nawet mechanicy amatorzy. Bardziej problematyczną opcją w przypadku Passata B5 jest napęd Synchro, czyli napęd na cztery koła zastosowany też w modelu VW T4. Serwisowanie tego układu jest dość uciążliwe i czasochłonne jednocześnie i dlatego wielu chętnych na ten model szuka odmiany z motorem 1.9 TCI o mocy 101 koni mechanicznych z napędem tylko na oś tylną. Problematycznym układem w przypadku tego auta jest też układ hamulcowy, ale osoby, które wiedzą jak wymienia się płyn hamulcowy i przewody elastyczne mają z tym autem znacznie mniej problemów.
Bagażnika Passata B5 w wersji kombi to 450 litrów pojemności, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy pojemność ta rośnie do 1500 litrów. Rzecz jasna obecnie trafiają się pojemniejsze auta typu kombi, ale te większe auto to nie prostota wnętrza. Mowa tu o tym, że każdy detal wnętrza wykonany z taniego tworzywa sztucznego można tanio wymienić. Jeszcze jakiś czas temu zwyczajnie przekładało się te drobne części wnętrza z egzemplarza do egzemplarza, ale w epoce tanich zamienników do naprawy wnętrz to wykręcanie drobnych części nie jest koniecznością. Dlatego taki Passat B5 nadal jest opcją atrakcyjną dla czteroosobowej rodziny, która nie ma zbyt wielu pieniędzy na zakup auta rodzinnego. Generację tę zastępuje powoli Passat B6, ale model ten to już odmieniona stylistyka i funkcjonalność. Wiele znaczy też i to, że ten nowszy Passat to dla części użytkowników niewiadoma, jeśli chodzi o niezawodność.