VW Golf V – silniki, dane, częste usterki – informacje
Dla wielu mieszkańców Europy centralnej i wschodniej Volkswagen Golf V to nadal popularne i niezawodne auto klasy kompakt. Rzecz jasna popularność tego modelu zbudowały jego poprzednie generacje, które rozsławiły oszczędne diesle i dynamiczne silniki benzynowe. Ta konkretna generacja Golfa tak samo jak poprzednicy ma problemy z korozją, która pojawia się na błotnikach i nadkolach. Rzecz jasna może ona przejść też na progi tego auta, ale jeśli właściciel dba o te kwestie, czyli jeśli zabezpiecza podłogę i progi, to problem ten się nie pojawi. Elektronika Golfa to także wiele drobnych problemów, czyli są to też te niewielkie usterki o zbliżonym charakterze do tych w Passacie B5, ale ten kompaktowy model to także pewna ilość problemów dotyczących układu przeniesienia napędu. Te usterki wydają się być wiele znaczącymi, ale egzemplarze eksploatowane poprawnie zazwyczaj nie ulegają awariom i co najważniejsze nie tracą zbyt gwałtownie na wartości, bo potencjalny nabywca dostrzega zalety zadbanego egzemplarza. Jednak te zadbane zazwyczaj nie są sprzedawane.
Wzmianki o kluczowym znaczeniu
Volkswagen Golf V był produkowany od roku 2003 do 2008 w odmianach Hatchback i Kombi. Rzecz jasna odmianę Hatchback zaczęto produkować w roku 2003, a bardziej pojemne kombi w 2005. Każda z tych odmian ma napęd na oś przednią, czyli silnik jest zamontowany poprzecznie z przodu i może być to prosty motor 1.4 o mocy 75 lub 80 koni mechanicznych lub silnik 1.6 o mocy 102 koni, czyli silnik z czterema cylindrami w układzie rzędowym i z czterema zaworami na każdy z tych cylindrów. Te jednostki napędowe można łatwo wzbogacać o instalację LPG, która znacząco obniża koszty powiązane z eksploatacją, ale z motorem 1.4 TSI nie ma już tak łatwo, bo to motor doładowany osiągający moc 122, 140 lub nawet 170 koni mechanicznych. GOLF V może mieć też pod maską silnik 2.0 FSI, 2.0 GTI o mocy 200 koni lub 3.2 R32 o mocy 250 koni mechanicznych. Wersja z tym największym benzyniakiem jest uznawana za najbardziej dynamiczną i w związku z tym najciekawszą, ale wersje z dieslem 1.9 TDI o mocy 90 lub 105 koni mechanicznych to te najbardziej niezawodne, choć ten Golf może mieć też pod maską motor 2.0 TDI o mocy 140 lub 170 koni mechanicznych.
Te kwestie czysto technologiczne są ważnymi w przypadku Volkswagena Golfa V, ale wiele znaczy też i to, że model ten w przypadku odmiany Hatchback ma cztery metry i dwieście cztery milimetry długości całkowitej, oraz pięciodrzwiowe nadwozie. Ma on też promień skrętu wynoszący trochę ponad cztery metry, czyli wygodnie się nim manewruje po zatłoczonym parkingu pod marketem. Bagażnik tego Golfa ma pojemność 350 litrów, a po złożeniu oparcia tylnej kanapy osiąga 1305 litrów pojemności. Dane te robią wrażenie nawet dziś, choć odmiana kombi ma znacznie ciekawsze walory funkcjonalne, jeśli chodzi o weekendowe wyjazdy z całą rodziną. Mowa tu dokładnie o tym, że Golf V kombi to 505 litrów pojemności bagażnika, który po złożeniu tylnego oparcia osiąga pojemność 1495 litrów, czyli jeśli chodzi o walory funkcjonalne to Golf V kombi jest niemal taki sam, jak Passat B5 kombi.