Kontenery — podstawowa jednostka ładunkowa w transporcie multimodalnym

Kontener jest obecnie najpopularniejszą jednostką ładunkową w dalekobieżnym transporcie towarów. Sprawdź, jak przewożone są kontenery na dużych odległościach i dlaczego sprawdzają się w transporcie multimodalnym.

Jak transportowane są kontenery

Kontenery są powszechnie wykorzystywane w transporcie dalekobieżnym. Ich metalowa, wytrzymała konstrukcja sprawia, że zapewniają odpowiednie zabezpieczenie przewożonego ładunku zarówno przed uszkodzeniem mechanicznym, jak i warunkami atmosferycznymi czy kradzieżą. W efekcie pozwalają na przetransportowanie towaru na długich odległościach bez ryzyka uszczerbku na przewożonych towarów. 

Jednocześnie zunifikowane wymiary tych jednostek ładunkowych pozwalają na szybki i bezproblemowy transport szeroką gamą środków transportu — w tym kontenerowcami w ramach frachtu morskiego, składami kolejowymi, i transportem ciężarowym za pomocą ciągników siodłowych i  przyczep przystosowanych do bezpiecznego transportu kontenerów. Kontenery wykorzystuje się również w transporcie lotniczym. Te jednostki ładunkowe doskonale sprawdzają się zarówno w przewozie całokontenerowym, jak i drobnicowym. 

Kontenery z powodzeniem wykorzystywane są w transporcie multimodalnym, który do przewozu 1 ładunku stosuje co najmniej 2 różne środki transportu. Zastosowanie tej jednostki ładunkowej w tym przypadku znacznie przyspiesza realizację przewozu. Bezpieczny i szybki załadunek, przewóz i rozładunek powodują, że globalny czas przewozu się skraca, a jednocześnie ten rodzaj transportu pozwala na zwiększenie wolumenu przewozu towarów niezależnie od odległości pomiędzy nadawcą a adresatem ładunku. Kontenery, jak już wspominano, mogą podróżować różnymi środkami transportu. W przewozach multimodalnych ta jednostka ładunkowa zazwyczaj transportowana jest na dużych odległościach za pomocą frachtu morskiego (kontenerowce) lub przewozów kolejowych. Te ostatnie doskonale sprawdzają się na obszarze kontynentu euroazjatyckiego, czego przykładem jest Nowy Jedwabny Szlak kolejowy łączący Chiny z państwami europejskimi. Zarówno w przypadku frachtu marskiego, jak i przewozów kolejowych dodatkowym środkiem transportu są ciągniki siodłowe. Ich zadaniem jest przewóz kontenerów od nadawcy do terminala przeładunkowego oraz od docelowego terminala przeładunkowego do adresata. Takie rozwiązanie pozwala znacząco ograniczyć koszty transportu i zoptymalizować czas przewozu. 

Zalety i wady transportu kontenerowego

Powyżej omówiliśmy zasady działania transportu multimodalnego opartego na przewozi kontenerów. Teraz czas na podsumowanie zalet i wad transportu kontenerowego w spedycji multimodalnej. Kontenery pozwalają na znaczące ograniczenie kosztów przewozu ładunków. Wynika to zarówno z możliwości konsolidacji w jednej jednostce ładunkowej dużej liczby towarów, jak i z konsolidowania dużej liczby ładunków na przykład na statkach transportowych. Koszty przewozu obniżają również niższe stawki ubezpieczeniowe, które są podyktowane większym bezpieczeństwem ładunku, w tym minimalizacją ryzyka związanego z uszkodzeniem mechanicznym czy kradzieżą. Zastosowanie kontenerów pozwala także na ograniczenie wpływu transportu na środowisko ze względu na zaangażowanie mniejszej liczby środków transportu 

Transport kontenerowy w spedycji multimodalne ja także swoje wady. Najważniejszą z nich jest zmienność cen. Korzystając z tej form przewozu, warto być elastycznym i nie przywiązywać się do jednego środka transportu. To może podnieść konkurencyjność importera/eksportera na rynku, ponieważ w ciągle zmieniającej się sytuacji raz tańszy jest jeden środek transportu — np. kolej, raz drugi np. kontenerowiec. Zdarza się, że problematyczna jest także wielkość kontenera — jego rozmiary mogą powodować, że trudność w realizacji dostawy w przypadku wąskich dróg czy ograniczeniu tonażu przewożonych towarów. Zdarza się, że drogi, po których transportowane są te jednostki ładunkowe za pomocą ciągników siodłowych, posiadają ograniczenia w zakresie tonażu. Warto także wspomnieć, że do przewozu kontenerów za pomocą samochodów ciężarowych konieczne jest zastosowanie specjalnej przyczepy — tzw. ramy kontenerowej, która pozwala na odpowiednie zamocowanie jednostki ładunkowej w celu zabezpieczenia przed zsunięciem się z naczepy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *